Duurzaamheid: we kunnen er gewoon niet meer omheen. Daarom worden we ook constant gestimuleerd om groener te leven en duurzamere keuzes te maken. Rab, een van de outdoormerken die op dit gebied een voorbeeldfunctie innemen, komt met een ‘voedingsetiket’ voor duurzaamheid. Je ziet bij Rab buitensportkleding voortaan precies welke materialen zijn gebruikt.
Materiële feiten op een etiket
Deze ‘Material facts’ zou in het goed Nederlands ‘materiële feiten’, en dat is precies de omschrijving van wat er te vinden is. Het etiket vertelt de consument meer over welke materialen zijn gebruikt en hoe die tot stand zijn gekomen. De etiketten moeten leiden tot meer vertrouwen en eerlijkheid op de buitensportmarkt. Elk kledingstuk dat Rab maakt, zal worden voorzien van het etiket.
Met het etiket hoopt Rab dat de consument betere keuzes gaat maken. Het is beter voor mens en milieu als consumenten weten wat duurzame keuzes zijn en waar ze op kunnen letten.
Hoe zien de etiketten eruit?
De etiketten zien er hetzelfde uit als de etiketten die je op voeding vindt. In plaats van macronutriënten, vind je op het label materiaalfeiten. Zo is er bijvoorbeeld op terug te vinden hoeveel gerecycled materiaal er in het product zit en of er fluorkoolwaterstoffen (zogenoemde PFC’s) in het product zitten. Ook staat erop waar het product is vervaardigd.
In de toekomst zal er nog meer informatie op te vinden zijn. Wat dat precies is, is niet bekend gemaakt. Maar je kunt bijvoorbeeld denken aan informatie over de ecologische voetafdruk of informatie over composteerbare materialen. Met de nieuwe etiketten hoopt Rab dat consumenten een duurzamere keuze zullen maken.
Behoefte aan betere informatie
De aankondiging van de nieuwe etiketten behoort tot het initiatief van de European Outdoor Group (EOG) om hun producten te verduurzamen. De EOG is een conglomeraat van zo’n 100 outdoormerken, retailers, verenigingen en technologieaanbieders in heel Europa.
Op deze manier wil de EOG consumenten betere informatie bieden. Nu doen fabrikanten nog allerlei claims rondom duurzaamheid, die soms maar moeilijk te staven zijn. Milieuactivisten noemen dat ‘greenwashing’; doen alsof een product een groene en duurzame keus is, om de verkoop op te krikken.
Het nieuwe etiket is een eerste stap in de goede richting. Het etiket is nog niet compleet genoeg, want gerecyclede inhoud en PFC’s zijn nog maar een klein stukje van de totale puzzel van de impact op het milieu.