Trailmix maken? Dat kun je makkelijk zelf!

Ga je wandelen, op huttentocht of klimmen? Dan is een trailmix een echte klassieker om mee te nemen. Trailmix is een mix van granola, noten, rozijnen, pinda’s, M&M’s en neer. Wat trailmix zo ideaal maakt, is het feit dat je deze gemakkelijk zelf kunt samenstellen. Het moeten eten van veel te zoete mueslirepen of misselijk makende energiegels is hiermee verleden tijd! Maar hoe stel je nu zo’n trailmix samen? 

Stap 1: studentenhaver als basis

Aan de basis van elke trailmix staan krenten, noten en rozijnen. Deze zijn voedzaam, lichtgewicht én lekker. Een goede en eenvoudige basis van je trailmix is daarom een zak studentenhaver, waarin onder andere die krenten, noten en rozijnen zitten. Daarnaast vind je ook vaak pinda’s, verschillende noten en gedroogd fruit in studentenhaver terug. 

Stap 2: extra eiwitten toevoegen

Nu je de basis hebt, is het tijd om naar eigen wens andere ingrediënten toe te voegen aan de trailmix. Begin met extra eiwitten. Deze zijn ideaal voor de langere dagen en bevorderen bovendien het spierherstel. Onze favoriete bronnen van eiwitten voor in de Trailmix zijn: cashewnoten, pinda’s (gezouten of ongezouten), Braziliaanse noten en walnoten. 

Stap 3: koolhydraten en suiker

Tijdens het wandelen, klimmen of uitoefenen van een andere outdoor activiteit zijn koolhydraten van cruciaal belang. Eet je te weinig koolhydraten, dan kom je al snel de man met de hamer tegen. Zorg er daarom voor dat je genoeg koolhydraten in je trailmix hebt zitten! Je hebt de keuze uit talloze verschillende soorten. Ben je bijvoorbeeld een echte zoetekauw, dan kun je kiezen voor stukjes chocolade, M&M’s of Haribo-snoepjes. Gedroogd fruit en vruchten zijn ook een lekkere en voedzame optie. Denk hierbij aan gedroogde mango, cranberries, kiwi, ananas, gedroogde bananenschijfjes, kokosnootvlokken, dadels en vijgen. Ook cruesli kan een goede toevoeging zijn. Keuze genoeg! 

Stap 4: niet meteen alles opeten!

Zo, je trailmix is klaar. Nu komt misschien wel de lastigste stap. Namelijk, om te proberen om je Trailmix niet veel te snel op te eten! 

zelf je eigen trail mix maken voor hiken, mountainbiken en andere outdoor/buitensport activiteiten

Plaats een reactie

76 − = 74

Relevant buitensport & outdoor nieuws