Zelf trailmix maken? Dat is eigenlijk heel makkelijk!

Trailmix is een echte klassieker om mee te nemen als je gaat wandelen, op een huttentocht of als je gaat klimmen? Je kunt trailmix makkelijk zelf samenstellen, dus het zelf maken van trail mix is heel eenvoudig. Trailmix is namelijk een mix van granola, noten, rozijnen, pinda’s, M&M’s en meer. Voedzaam, rijk aan energie, mineralen en eiwitten. Wat trailmix zo ideaal maakt, is het feit dat je deze gemakkelijk zelf naar je eigen smaak en behoeftes kunt samenstellen. Je kunt het dus net zo energierijk maken als je zelf wilt. Met trailmix behoort het eten van veel te zoete mueslirepen, droge energierepen of misselijk makende energiegels tot het verleden. Maar hoe stel je nu zo’n trailmix samen, en hoe kun je die zelf maken en verpakken?

Het mooie van trailmix is, dat deze veel gezonder is dan de meeste kant-en-klare producten. Geen kunstmatige zoetstoffen of geraffineerde suiker, maar het pure spul. Tenzij je een echte snoeperd bent, maar dat is helemaal aan jou. Bovendien is zo’n zelf gemaakt mix ook rijk aan andere dingen die op de schijf van vijf staan, zoals eiwitten. Omdat je de samenstelling helemaal zelf kunt bepalen, kun je het net zo lekker maken als je zelf wilt, en ook zo nu en dan eens wat afwisselen. Zo kun je zelf meerdere ‘smaakjes’ bedenken.

Stap 1: Studentenhaver als basis

Aan de basis van elke trailmix staan krenten, noten en rozijnen. Deze zijn voedzaam, lichtgewicht én lekker. Een goede en eenvoudige basis is daarom een zak studentenhaver, waarin onder andere die krenten, noten en rozijnen zitten. Daarnaast vind je ook vaak pinda’s, verschillende noten en gedroogd fruit in studentenhaver terug. Ga gerust naar de biologische supermarkt of een notenshop om de allerlekkerste dingen te vinden.

Stap 2: Voeg extra eiwitten aan je trailmix toe

Nu je de basis hebt, is het tijd om naar eigen wens andere ingrediënten toe te voegen aan de trailmix. Begin met extra eiwitten. Deze zijn ideaal voor de langere dagen en bevorderen bovendien het spierherstel. Onze favoriete bronnen van eiwitten zijn: cashewnoten, pinda’s (ongezouten natuurlijk), Braziliaanse noten en walnoten. 

Stap 3: Koolhydraten voor de energie

Tijdens het wandelen, klimmen of uitoefenen van een andere outdoor activiteit zijn koolhydraten van cruciaal belang. Eet je te weinig koolhydraten, dan kom je al snel de man met de hamer tegen. Zorg er daarom voor dat je genoeg koolhydraten in je trailmix hebt zitten. Je hebt de keus uit talloze verschillende soorten. Ben je bijvoorbeeld een echte zoetekauw, dan kun je kiezen voor stukjes chocolade, M&M’s of Haribo-snoepjes. Gedroogd fruit en vruchten zijn ook een lekkere en voedzame optie. Denk hierbij aan gedroogde mango, cranberries, kiwi, ananas, gedroogde bananenschijfjes, kokosnootvlokken, dadels en vijgen. Ook cruesli kan een goede toevoeging zijn. Keuze genoeg! Geef wel altijd de voorkeur aan natuurlijke suikers, in plaats van geraffineerde suikers. Daar heb je gewoon wat meer aan.

Stap 4: Goed verpakken

Minstens zo belangrijk bij het zelf maken van je eigen trailmix is de manier waarop het het verpakt. In trommeltjes en diepvriesdoosjes blijft jouw favoriete mix lang goed maar waar laat je die lege trommeltjes halverwege jouw tocht ? Daarom kun je de trailmix misschien beter verpakken in stevige plastic zakken, met zo’n zipsluiting. Die kun je ook nog eens (beperkt) hergebruiken, of bijvullen. Uiteraard zorg je ervoor dat die plastic zakken uiteindelijk niet in het milieu terecht komen.

Stap 5: Trailmix niet meteen opeten!

Zo, nu je zelf je trailmix gemaakt hebt, komt misschien wel de lastigste stap. Namelijk, om te proberen om die niet veel te snel op te eten! Denk eraan dat je je trailmix goed kauwt, en uiteraard drink je er ook wat bij. Heb jij een tip voor een gezond, lekker en eventueel zelf te maken energierijk drankje? Laat dan hieronder een reactie achter!

zelf je eigen trail mix/trailmix maken voor hiken, mountainbiken en andere outdoor/buitensport activiteiten

Heet het nu trailmix of trail mix?

De juiste spelling (‘trailmix’ of ‘trail mix’) lijkt verwarrend. Maar helemaal is het heel eenvoudig. In het Engels hebben we het voornamelijk over ‘trail mix’. Zo zie je de term ‘trail mix’ op Wikipedia en The Free Dictionairy staan. In het Nederlands is het een ander verhaal. Daar mag je namelijk allerlei woorden samenvoegen. Daarom hebben we het hier over ‘trailmix’, één woord dus, zonder spatie, en vermijden we zoveel mogelijk ‘trail mix’. Maar als jij liever ‘trail mix’ zegt: ook goed. Het zal er immers niet minder om smaken!

Trailmix niet zelf maken maar gewoon kopen, of online bestellen?

Geen tijd of zin om zelf trailmix te maken? Dat kan natuurlijk, dan kun je het ook gewoon kopen. Je kunt het bij een notenbar laten samenstellen maar online bestellen is wellicht nog veel gemakkelijker. Dan kun je namelijk kijken naar een trailmix die goed op buitensporten is afgestemd. Wij zagen bij hele lekkere trailmix van Globetrotter bij Bushcraftshop.nl. Ook kun je natuurlijk even bij bol.com kijken of ze daar lekkere trailmix hebben.

Plaats een reactie

45 − 37 =

Meer buitensport & outdoor nieuws

winlderniskaarten

Speelkaarten voor outdoorfanaten

De cadeautjestijd komt er weer aan. Gelukkig zijn er tal van leuke cadeaus voor ‘buitenmensen’ maar het wordt ieder jaar natuurlijk moeilijker om iets origineels te vinden. Misschien zijn deze wilderniskaarten een leuk alternatief voor de eeuwige zaklamp, drinkfles of zakmes.